Rubykurs i Norge – Ruby er entreprenørspråket!

Ruby er entreprenørspråket, team på 1-3 personer gründer firma og produkter på rekordtid. Med Ruby optimerer du over utviklingstid og -ressurser. Med Rails bygger du fullverdige webapplikasjoner i en fei og med skyen er du rede til å ta enorme mengder trafikk, fra start. Du deployer først gratis rubyserver på Heroku, beveger deg så ut derfra ettersom suksessen øker, til Rackspace, Engine Yard, Amazon EC2 eller egen hardware-park.

Som med alle webapper, vil databasen bli din utfordring, da den ikke kan skaleres horisontalt helt i samme grad som rubyserverne. Før det har du gjort kreative løsninger med caching, ekte SOA som å ekstrahere ut biter av domenet i egen RESTful app eller kjørt ut den hyppig skrive/lese biten til Redis. Disse delene har ikke noe med Ruby i seg selv å gjøre, men Ruby-community er en stor driver i innovasjonen og kunnskapsspredningen. Kommer du fra .Net eller java vil du oppleve at problemstillingen fort blir hvilket rubybibliotek (gem) skal du bruke, det er myriader, og brorparten har gode tester og testdekning. En fantastisk problemstilling.

Ruby, som dynamisk språk, har tregere eksekvering enn java, akkurat som java er tregere en C, som er tregere enn assembler. Gjør vurderingen selv, svaret avhenger av problemstillingen. I Ruby kan dårlige programmere ødelegge mye, det er så stor frihet. Friheten er en styrke, konvensjoner og terping på gode praksiser vårt botemiddel. Vil du kjøre tog eller motorsykkel?

Jeg er utrolig gira! Sammen med to fantastisk dyktige og hyggelige personer, Peter Kördel og Thomas Kjeldahl Nilsson kjører vi nå i gang med rubykurs. Vi håper å tjene litt på dette selvsagt, men vi har en mye større, hemmelig plan enn som så. Denne hemmelighet skal jeg dele med deg, ikke si det til noen. Gjennom disse kursene vil vi komme mange dyktige mennesker på nært hold.

Det vi i praksis gjør er å øke vår flaksoverflate, luck surface. Vi vet at vi vil få jobbe med eller for flere av disse senere, enten som partnere, gründere, konsulent/kunde, kunde/konsulent eller gjensidig nytte av nettverk. I Norge vil alle som lærer seg Ruby i 2012 være early-adopters. På kort sikt er det lite lønnsomt, på lengre sikt (2 år) – fabelaktig lønnsomt. Være med på startups eller gründe startups er noe mange drømmer om. Ettersom suksessen kommer, vil startupsene hyre flere rubyister, og betale godt. De vet å sette pris på 10x produktivitet.

Bildet over er fra GOGARUCO 2011 – Golden Gate Ruby Conference, San Francisco. Dette er whiteboarden firmaer kunne poste jobbannonser på. Silicon Valley er støvsugd for Rubyister!

Her er en artikkel om ruby og lønn i New York, It pays to know Ruby. Høy lønn for Rubyister i NY. 

Når vil dette catche opp i Norge? Da jeg var på Scottish Ruby conference i Edinburg i 2010, spurte jeg folk “jobber du profesjonelt med Ruby?”. Det var usedvanlig få som svarte ja, de fleste jobbet med Java eller .Net og med ruby på fritiden, fordi det var kult. Referat fra Scottish Ruby Conference 2011 var at det var tilsvarende whiteboard fylt med stillingsutlysninger. I Norge har vårt miljø forblitt lite ganske lenge. Dette er en slags selvoppfyllelse. Små miljøer har problemer med anerkjennelse og oppdrag, det meste går i java og .Net. Nå skal vi trå til, vi nekter å bli stående på perrongen mens resten av verden fyker av går med Ruby on Rails. Vi ser det allerede er bevegelse, det utlyses flere stillinger/oppdrag innen Ruby og vi ønsker med rubykursene og gi det hele en solid dytt i fartsretningen! Det blir tøft å starte kurs i et så lite miljø, men vi tror det er en viktig brikke i å bygge miljøet og markedet, dermed øke markedet for solide kurs også i avanserte temaer innen webutvikling og Ruby.

Siden jeg begynte fulltid med Ruby i 2008, har jeg opprettet to nye AS og har en lang rekker webapper ute. Hva hadde jeg fra javatiden? Som spring/hibernate ekspert, følte jeg store mangler i kunnskapen min om webappstacken. Jeg har lært så enormt mye om web i de to og et halvt årene jeg har jobbet med det. Med Ruby er jeg ferdig med back-end på no-time, jeg måtte bare begynne å lære med html/css/js også. Og MongoDB, servere i skyen osv osv.

Jeg elsker Ruby!

Meld deg på rubykurs :-)

Eller hjelp oss hjelpe rubymiljøet i Norge ved å spre ordet eller retweete @rubykurs. Jeg kvitrer også en sjelden gang selv på @ole_morten – her til høyre sitter jeg i San Francisco, på Starbucks selvsagt!

About Ole Morten Amundsen

Developer, programmer, entrepreneur. Java, .Net, ruby, rails, agile, lean. Opinionated enthusiast!
This entry was posted in personal, rails, ruby and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Rubykurs i Norge – Ruby er entreprenørspråket!

  1. Tor says:

    Glimrende initiativ. Finnes der kurs for noobs også?

  2. Ole Morten Amundsen says:

    Takk! Vi vurderer det, kurs for dem som ikke kan noe programmering fra før. Dette kurset vi holder er for noobs på Ruby, men vi går veldig fort frem, så kan være vanskelig om man ikke har så mange knagger å henge ting på. Vi vurderer å sette opp kurs for forretningsfolk og ledere, slik at de får en hands-on følelse med hva som er mulig, og en forståelse av hva det går ut på. På tre dager har de selv en webapp ute på verdensveven! :) Vi får polle stemningen litt, selv ønsker jeg å holde mer hard-core kurs med Ruby webrammeverk som Sinatra (lettvekts alt til Rails), MongoDB, Redis, integrasjoner med SOAP og REST, optimaliseringer etc.

    Bare for å ha det sagt. Man må ikke gå på kurs for å lære Ruby, de fleste i det norske rubymiljøet er selvlærte. Det tar bare lenger tid å lære seg det selv, det kan være ganske smertefullt til tider, men det er billigere, om man ikke regner tid som penger.

  3. AQ says:

    Hei Morten!

    Bra innlegg her!
    Jeg har lært Ruby on Rails i England og synes at språket er fantasktisk. Kunne du forklare litt mer om startupsene?
    Hvilke muligheter er det for Ruby utviklere i Norge?

  4. Ole Morten Amundsen says:

    Hvilke startups sikter du til? Jeg skriver litt om mine egne på rubynor.com hvor du også finner min kontaktinfo. Min storsatsning er imagenetmd.com

    Mange som søker folk på irb.no

  5. anonym says:

    Ruby er fader meg ikke noe entreprenørspråk, ikke no poeng å klassifisere språket. Ruby er bare et simpelt deilig språk som rocker fra topp til bunn! Så vær så snill ikke kall det for noe bajas som “entreprenørspråk”. Og det med å melde seg inn på et kurs, internettet er alltid til stedet med sine vakre tutorials og dokumentasjoner.

  6. anonym says:

    **Ruby er et vakkert språk og hvis man kunne fått til flere Ruby/Rails meetups så hadde vært svært moro =)

Leave a Reply

