2011 – informasjonens og rettferdighetens år!

Dette er et dypere og personlig innlegg, svært ulikt min vanlige programmeringsblogg.

Folkeopprøret for rettferdighet i Tunisia hadde en enorm smitteeffekt; Egypt, Tunisia, Algeria, Libya, Syria, Jemen,… og nå Russland. og kina?…

Det begynner endelig å gå opp for meg hvor stort 2011 har vært… så langt det er mulig for en nordmann. Ja, for hvilke knagger har jeg å henge disse inntrykkene på?

Jeg spør meg selv: Hadde jeg gått til stortingsplassen hver eneste fredag selv når jeg vet at folk blir skutt der hver gang, eller blir arrestert og torturert? Når myndighetene straffer din familie og din nærmeste?

Jeg tør ikke svare.

Arabisk vår eller globalt folkeopprør for rettferdighet?

Tittelen Arabisk vår fremmedgjør det som har skjedd, dette er mer nært og grunnleggende som så. Det handler om stort mot og en kamp for rettferdighet. Det er ikke begrenset til arabere. Dette omhandler afrikanere, russere, kinesere og mange fler. Kan vi egentlig forstå det?

Det som har skjedd det siste året er stort, utrolig stort.

Informasjonsflyt er nøkkelen til både tyranni og frihet

Tyranner av diverse slag overlever ved å kontrollere informasjonsflyten. Bare se på Putin og “Det forente russland”, Kina og disse arabiske og nord-afrikanske landene.

Jeg spør meg selv: Hadde dette vært Norge, at jeg ble kun servert nyheter om hvor bra Norge er og hvor fæle alle andre er. Et Norge der fakta forvris til fordel for myndighetene og der alle negative hendelser er styrt fra USA. Ville jeg også blitt “lurt”? Hvor uffattelig mye mer engasjert jeg måtte vært for å få tak i andre opplysninger?

Ville jeg risikert alt?

Jeg er ydmyk og full av beundring overfor dem som har klart å samle folk og informere om en annen virkelighet, tross den svært høye sannsynligheten for at de vil bli arrestert og fermstilt i media som kriminelle, landssvikere eller judaser/quislinger.

Jeg spør meg selv: Ville jeg tatt valget om risikere alt?

Jeg tør ikke svare. Det blir både ønsketenkning og arrogant å si “ja, selvfølgelig”.

Den som kontrollerer informasjonen har makten

Som jeg var inne på over, denne kampen om rettferdighet handler ikke kun om urett og tyranni, det handler om informsjonsflyt! Det blir stadig vanskeligere å kontrollere, fortie og sverte informasjon. Smarttelefoner og kameraer er allemannseie og veien derfra til youtube, facebook e.a er kort. Dette så man i Afrika og man ser det nå i Russland. Putin fremstiller en virkelighet, mens folk beviser at det er løgn. Allikevel går det tregt, svært tregt. Hvorfor ofre eget og familiens ok liv? Putin fikk 99,5% i Tsjetsjenia, et folk som åpenbart hater ham etter å ha fått sin familie og venner slaktet ned. Valgdeltakelsen var også rundt 90%. Mange russere får dette nå med seg, tross at alle medier skaper et totalt annet bilde. Disse russerne ønsker demokrati og er lei av å bli løyet til. Et opprør med 100.000 høres ikke så mye ut, men når man forstår at det er det meste siden 1991, settes ting i perspektiv. Hvordan utviklingen blir videre, det er vanskelig å si, kanskje må vi vente til neste valg.

Dessverre er det steder på kloden der informasjon er ennå “bedre” kontrollert. Steder hvor youtube, facebook, google og andre ikke tilgjengelige. Nord-korea er verdens mest lukkede og Kina er verdensmestre i å ha det “åpent” men å identifisere og stenge steder lynraskt. Kina er så gjennomført korrupt at nesten hele det enorme offentlige apparatet og mesteparten av bedriftene er med på det. Det er bortimot umulig, tross milliardfolketall, å lage hemmelige informasjonskanaler og arrangere demonstrasjoner. Fredsprisen til Liu Xiaobo i 2010 var ekstremt modig, det synes jeg Nobelkomiteen får for lite kred for. Ja, vi taper litt business, men hva slags offer er egentlig det i det store bildet?

Undertrykking og makt i vesten?

I både Tunisia, Egypt, Syria og disse landet har en rekke utenforstående også stått frem og risikert det meste. Du har personene bak Tor, https://www.torproject.org/  en superenkel app som hjelper deg å surfe nettet uten at man kan spores (ikke med datalagringsdirektivet,DLD heller, den er kun sløs av skattepenger). Uten tor ville utallige mange flere mennesker blitt sporet opp, arrestert og torturert. Regimene hadde kanskje unngått opprørende i sin helhet! Kanskje disse fortjener Nobels Fredspris?

Tilbake til undertrykking i vesten. Ett navn: Julian Assange, wikileaks.org

Hold den tanken du har nå i, 5 sek… Nettopp, de har lykkes, du assosierer ikke en helt med det navnet. Faktum er at han er blant dem som kjemper for åpenhet og rettferdighet i vesten! Jeg ser også på ham som kynisk og småond, et inntrykk skapt av svertekampanjer og negative medieoppslag. Jeg kjemper hardt i mot dette synet mitt og prøver å se hva han egentlig har fått til. Nettopp dette er perfekt eksempel på at også jeg blir litt forledet av medieoppslag, en virkelige øyneåpner for meg. For å ikke være en sau som følger sin gjeter uten å helt forstå det, må jeg aktivt være kritisk og spørre “hvorfor gjør de akkurat dette? er det fordi de er sendebud fra USA eller for å sabotere kampen mot terrorister, for egen vinning eller er det for å bidra til mer åpenhet, mer rettferdighet?”

Hva med vårt nyhetsbilde?

Det som dominerer nyhetene akkurat nå, mandag 12.des-2011, dagen etter nobelprisen til tre fantastisk damer, er antrekkene til Mette-Marit. Hun har så dyre kjoler… Er det dette vi skal bruke vår energi på? Trykke ned ei dame som aktivt jobber for en bedre verden? Hva med smør-“krisen” – det dør mennesker av sult i Afrika… Det er flaut, men først og fremst et bilde av vår egen virkelighet og hvordan vi oppfatter den gjennom nyhetsbildet. Hvor finner vi vår informasjon? Er vi fanget i en egenskap virkelighet der vi sitter og dømmer alle andre, eller er vi egentlig verdens tyranner, blindhet av vår selvgodhet?

Det ble veldig satt på spissen. Det er ekstremt mye vi kan gjøre for verden. Det enkleste er bare å interessere seg mer, så kommer resten. Start enkelt, ta et mer kritisk blikk og oppmuntre dem rundt deg som prøver å gjøre en forskjell, da er også du med å gjøre en forskjell! Det er ikke svart/hvitt, alt eller ingenting, et lite bidrag er mye bedre enn ingenting. Alle kan ikke i reise til utlandet på feltarbeid, men vi skal pokker meg støtte dem som gjør det :) Stå på!

About Ole Morten Amundsen

Developer, programmer, entrepreneur. Java, .Net, ruby, rails, agile, lean. Opinionated enthusiast!
This entry was posted in personal and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

