Kontinuerlige leveranser – noen enkle spørsmål

Dette er en kort oppfølging til mitt mer omfattende innlegg om De kontinuerlige, (juni 2010). Kontinuerlige leveranser (kontinuerlig prodsetting/Continuous Deployment) er selve kjernen i kontinuerlige prosesser (slik jeg ser på smidige metoder). De er som den en ringen som binder dem alle sammen – unntatt den delen med ondskap.

Jeg får vel konkludere med at bransjen ikke har kommet særlig lenger med dette siden sist, ei heller Ruby (de var der allerede). Derfor tenkte jeg at jeg skulle stille noen spørsmål:

når du har en fiks for en feil, hvorfor la feilen leve?

når du har en forbedring, hvorfor la den vente?

hvis vi ønsker færre feil, hvorfor gjemmer vi dem da inn i mest mulig kode?

tid er penger, leveranser øker verdien, hvorfor drøye verdiøkningen?

hvis vi ønsker å levere det kundene trenger, ikke kun det de sier de trenger, hvorfor viser vi dem ikke vår forståelse oftere?

om du best kan løse feilen du selv har innført, hvorfor overlater du den da til support eller drift?

om du innfører en feil, løser du den ikke raskest om du raskt oppdager den? Hvorfor tester du ikke? Hvorfor kjører du dem ikke oftere? Hvorfor gjør du ikke testsuiten raskere? Hvorfor drøyer vi med å levere feilen og heller pakker den sammen med flere feil, før den blir levert og oppdaget?

om feil lettere kommer unna i mye ny kode, hvorfor lager vi mye kode før vi leverer?

Er det ting du ikke kan scripte produksjonsettingen av, hvorfor hiver du det ikke nå med en gang?

Hvis du har skrevet koden, hvorfor lar du drift legge den ut for deg?

Hvis du er utvikler, hvorfor lar du drift få svi for din manglende kunnskap om skalering?

Takk til Knut Johannes Dahle for inspirasjon til dette blogginnlegget. Jeg står for spissformuleringene selv og han er et uskyldig offer i dette om du føler deg støtt. Men er noe av innholdet støtende? Bytt yrke eller skjerp deg! Nok SOA og annen søppel-orientert arkitektur nå.

Advarsel: Spissformuleringer! Ikke noe for virksomhetsarkitekter eller “utviklere” i dress. Søvnproblemer og eksistensielle spørsmål kan forekomme.

Avslutningsvis

Hvis jeg vet noen kan bli støtt av innlegget, hvorfor legger jeg inn advarselen mot slutten?

Flere gode eller dårlige, folkelige spørsmål? Fyr løs :)

About Ole Morten Amundsen

Developer, programmer, entrepreneur. Java, .Net, ruby, rails, agile, lean. Opinionated enthusiast!
This entry was posted in ruby. Bookmark the permalink.

3 Responses to Kontinuerlige leveranser – noen enkle spørsmål

  1. Knut Haugen says:

    Jeg ble ikke provosert i det hele tatt, men jeg er vel en del av menigheten, også. Jeg skal snakke om kontinuerlig levering og deployment pipelines på javazone i sept. Kan jeg låne noen av spissformuleringene dine til slidene? Betaling jeg kan tilby er namedropping, god karma og universets takknemlighet. :-)

  2. Ole Morten Amundsen says:

    Sure thing. Bare bruk utspillene.

    Kommer du på noen flere gode, gjerne enda spissere, fortell om dem så legger jeg det inn.

  3. Knut Johannes Dahle says:

    Jeg er veldig enig i det du skriver her. Og hvorfor kan vel aldri bli for spissformulert?

Leave a Reply

