Intervju av intervjueren i mineverktøy.no – Thomas Kjeldahl Nilsson

Jeg har intervjuet intervjueren og latt ham svare på sine egne spørsmål. Dette er spørsmålene jeg stilte ham:

Thomas Kjeldahl Nilsson

Thomas Kjeldahl Nilsson

Hva er mineverktoy.no?

Hvorfor startet du mineverktoy.no?

Hvordan ser mineverktoy.no ut om ett år (mai 2012)?

Hva vil du svare på dine egne spørsmål?

Hva er mineverktoy.no?

Mine Verktøy er en samling intervjuer med tekniske og kreative folk. Hver mandag publiserer jeg et intervju der en person forteller hva slags hardware og software han eller hun benytter seg av for å få ting gjort på jobben (og på fritida).

Hvorfor startet du mineverktoy.no?

Jeg jobber selv med å utvikle programvare, og er ganske opptatt av verktøy. Dårlige verktøy gjør arbeidsdagen helt pyton. Gode verktøy derimot får ting til å gli, vi havner lettere i en tilstand av Flow. Dette gjør arbeidet vårt både mer produktivt og mer moro.

Derfor investerer jeg jevnlig tid i å forbedre min egen “verktøykasse”. Jeg liker å lære om hvordan andre arbeider fordi det iblant gir meg ideer som jeg selv kan bruke. I tillegg er det i seg selv artig å se hva slags hardware, software og arbeidsrutiner andre har. :)

Siden jeg er opptatt av slike ting har jeg lest nettstedet The Setup i flere år – der finner du interessante intervjuer med mange forskjellige internasjonale personligheter. Jeg begynte etterhvert å tenke på å lage en lokal utgave av konseptet. Tok derfor kontakt med Daniel Bogan som driver The Setup og fikk hans velsignelse for å lage den norske versjonen, Mine Verktøy.

Hvordan ser mineverktoy.no ut om ett år?

Da finnes det en lang liste av varierte intervjuer på nettstedet. Håpet mitt er at jeg får intervjuer av folk fra flere yrkesgrupper. I begynnelsen har jeg primært kjørt profiler som er direkte knyttet til web- og programvare- utvikling, rett og slett fordi det er det miljøet jeg selv kjenner best. På sikt ønsker jeg imidlertid at nettstedet skal ha en mix av både programmerere, musikere, illustratører, designere, skribenter, filmfolk og så videre. Ta kontakt hvis du har gode forslag til folk jeg bør snakke med!

Så til Thomas sine egne svar på egne spørsmål:

Hvem er du, og hva holder du på med?

Jeg heter Thomas Kjeldahl Nilsson, og arbeider til daglig som systemutvikler og konsulent.

Det faglige engasjementet mitt er noe over gjennomsnittet, så jeg bruker en del av fritiden min på å lære nye ting, twitre, blogge og prate om systemutvikling.

Jeg trener også litt Aikido – dessverre langt mindre enn før. Familien (kone og to døtre) krever jo sitt. :)

Jeg kan nås via hjemmesiden min på kjeldahlnilsson.net. Jada, jeg vet at “hjemmesider” er veldig 1999, hehe.

Hva slags maskinvare bruker du?

Jeg har en 13″ Macbook fra tidlig 2009 (aluminium-utgaven). Den bruker jeg på toget, til foredrag og når jeg sitter i stua hjemme. Jeg sikler litt på 11″ Macbook Air men kan ikke forsvare det kjøpet ennå siden Macbooken fortsatt gjør jobben sin helt fint.

Hjemme i huset mitt har jeg pusset opp et hyggelig kontor i kjelleren. Der står blant annet en Mac Mini (sen 2009-modell). Flott liten maskin: tar minimal plass og er kraftig nok for mitt bruk. Til den har jeg koblet to skjermer, en 22-tommer og en 19-tommer. Jeg har også et par eksterne harddisker til å lagre media-filer og backups.

Tastaturet jeg bruker på kontoret hjemme er et kapittel for seg selv: i vinter kjøpte jeg meg en Das Keyboard Model S Ultimate. Det er et tungt, mekanisk beist a la de klassiske IBM Model M-tastaturene. Bråker noe helt forferdelig men er fantastisk å skrive på: hastigheten min gikk fra omtrent 70 til 80 ord i minuttet etter at jeg skaffet det.

På dagjobben bruker jeg en anonym IBM-laptop som er helt grei.

Jeg leser mye på min Kindle. Jeg kjøper de fleste bøkene mine elektronisk nå, og synes Kindle-leseren er helt fantastisk. Knallbra kontrast og fungerer like bra som en papirbok når jeg er utendørs i knallsol.

Telefonen min er en iPhone 3GS. Jeg har ikke så mange apps installert på den, fordi A) jeg helst gjør så mye jeg kan via vanlige webapps så ikke dataen min er låst i selve telefonen og B) jeg prøver å kutte ned “telefonarbeid” generelt – synes ikke jeg får gjort så mye fornuftig når jeg sitter og diller på en liten touchscreen. Jeg jobber langt mer effektivt med en større skjerm + tastatur. Da bruker jeg heller tiden på tog og t-bane til å lese eller tenke.

På fritida spiller jeg litt XBox. Det hender jeg blir hekta på et eller annet spill, men først og fremst er online spilling en fin måte å holde kontakten med gamle kompiser som bor et stykke unna.

Og hva slags programvare?

Jeg bruker både OSX, Windows og Linux. På dagjobben går det for tiden (dessverre) i Windows XP fordi arbeidsgiver og kunder insisterer på det. Hjemme bruker jeg primært OSX, fordi det er det operativsystemet som per idag gir meg minst hodebry (svært få ting som må konfigureres og repareres, det meste fungerer som det skal med en gang). Har imidlertid også installert Ubuntu i VirtualBox, og eksperimenterer med å bruke dette som utviklingsmiljø slik at jeg fritt kan flytte arbeidet mitt mellom ulike datamaskiner uavhengig av operativsystem og maskinvare.

Siden jeg er utvikler så er teksteditoren hovedverktøyet mitt. Jeg skifter mellom Textmate, Emacs og Eclipse – ofte bruker jeg flere av dem på samme dag. Det avhenger av hva slags oppgave jeg skal løse, siden de er gode på ulike ting (jeg programmerer både JavaScript, Ruby og Java samt litt Scheme og Clojure).

Jeg tilbringer mye av tiden min i nettlesere. Standardvalget til vanlig bruk er Chrome, siden ingen andre browsere føles i nærheten like kjappe. Slenger imidlertid innom Firefox innimellom fordi jeg liker å bruke Firebug til webutvikling. De andre nettleserene bruker jeg nesten kun til testing av prosjekter jeg jobber med.

Jeg gjør mye planlegging og tankearbeid i mindmaps (tankekart). Disse tankekartene lager jeg vanligvis i enten Freemind (open source, kjører på alle operativsystemer) eller online med ThoughtMuse (en tjeneste jeg selv lagde som et hobbyprosjekt for noen år tilbake).

Nettskyen er fine greier synes jeg. Jo mindre jeg trenger å installere lokalt på de maskinene jeg tilfeldigvis bruker, jo bedre, og jeg vil helst ha tilgang på alt jeg arbeider med uansett hvor jeg befinner meg. Bruker Gmail til all privatmail (innboxen er vanligvis tom, siden jeg praktiserer effektiv Inbox Zero). Google Docs er i flittig bruk og jeg har satt opp en igoogle dashboard der jeg med et blikk kan se hva jeg har på todo-lister, kalender, innbox, at serverene mine er oppe etc.

Med unntak av bilder og filmer så har jeg det meste av data lagret i Dropbox. På den måten er jeg synkronisert mellom alle maskinene jeg sitter på og har derfor et ekstra lag med backup hvis en datamaskin tar kvelden.

Bruker kommandolinje Git til versjonering av alt utviklingsarbeide privat, og bruker selvfølgelig Github også. Snuser i tillegg på Gitorious, et bra (norsk-produsert!) alternativ.

Bruker 1Password til å lagre alle passord, og generer derfor sterke passord til alle nettjenester jeg bruker (vi snakker minimum 20 tilfeldige tegn). 1Password integrerer med Dropbox, har plugins til flere nettlesere og kan også installeres på mobilen, så den er svært lett tilgjengelig.

Når jeg sitter og jobber så liker jeg å organisere de ulike programmene og vinduene med virtuelle desktops. Dette gjør det enklere å switche mellom ulike arbeidsoppgaver. Jeg unngår derfor å ha dusinvis av vinduer oppe på samme “arbeidsflate” om gangen. På OSX bruker jeg Spaces (som følger med). På Windows anbefaler jeg Altdesk, et rimelig og knallbra shareware-program som jeg har brukt i over ti år nå.

Siden jeg prøver å bruke musa minst mulig så er s.k. “launcher” programmer gull verdt. De lar deg fyre av programmer og handlinger lynkjapt bare ved å skrive inn en magisk tastekombinasjon og noen bokstaver. Dette sparer meg for en del tid og klikking. På OSX bruker jeg Launchbar, på Windows finnes Colibri.

Det hender jeg gjør grafiske ting. Da liker jeg å bruke Pixelmator på OSX, og Paint.Net på Windows.

Jeg redigerer også litt film iblandt, ofte i faglig sammenheng. Da bruker jeg Snapx Pro X for å fange ting som skjer på skjermen min, mens selve redigeringen gjør jeg i Final Cut Express. Final Cut er et dypt og komplisert program men det tar bare en kveld å komme igang og bli effektiv med det grunnleggende.

Spotify står nesten alltid på i bakgrunnen. “Premium”-abbonementet er vel verdt pengene synes jeg.

I tillegg bruker jeg en del små verktøy og scripts som jeg selv lager når jeg trenger noe spesielt. Dette er noe jeg finner veldig fascinerende med å være programmerer: når vi ikke har verktøy som dekker behovet vårt så kan vi lage nye verktøy helt på egen hånd! Den eneste andre yrkesgruppa jeg kjenner til som kan gjøre det samme er den tradisjonelle smeden.

Hva er drømmeutstyret ditt?

Et stort, lyst, luftig, stille og ryddig kontor. Apne kontorlandskaper er noe sabla tull som kun gavner bedriftenes budsjettpost for husleie!

En 10″ laptop som veier under en halv kilo og som automatisk er på nett uansett hvor jeg er, med en scifi-skjerm som kan brettes ut til å være tre ganger så stor når jeg sitter på en kontorpult. Den bør selvsagt ha over et døgn batteritid samt kul, custom lakkering.

En (trygg) teleporteringsport så jeg slipper å bruke så mye tid på å flytte meg mellom Oslo sentrum og huset mitt. Eventuelt Skype med hologram-støtte så jeg kan snakke med kollegaer virtuelt i full 3D på hjemmekontoret mitt.

About Ole Morten Amundsen

Developer, programmer, entrepreneur. Java, .Net, ruby, rails, agile, lean. Opinionated enthusiast!
This entry was posted in agile, Java, personal, ruby and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

