Smidig2008 – smidig gjennomført

Smidig2008 was a conference about agile methodolog, as was Smidig2007. I participated in organizing them both and we repeated our success from last year, expanding from 300 to 450 participants. I’ll continue this in norwegian as this is the language spoken at the conference.

Smidig2008 gikk av stabelen 9. og 10. oktober i Oslo Kongresshus. Vi hadde lært masse fra fjoråret, og bytte av lokale samt bedre registreringsprosedyrer bidro til en smertefri gjennomføring. Foilene ligger nå ute! Senere kommer også videoene. Jeg skriver her litt om konferansen generelt og mine opplevelser.

Alle lynforedragene ble filmet av amerikanske Confreaks og i år, som i fjor, kom ikke utstyret over atlanteren tidsnok. Flaks at det er en smidigkonferanse! Vi omfavner endringer… Når det er sagt, så skal man lære av sine feil, så det ble gjort grep. I fjor rotet flyselskapet bort bagasje med utstyr, så i år byttet de til FedEx. Men så rotet det seg til allikevel! Uten norske Howard Brodwall hadde vi slitt kraftig, man kan vel si at han reddet oss i år, også. De sto på hele natta, ringte rundt etter utstyr, kuttet kabler etc. Dermed blir det video av alle foredragene på nett! Når det er klart, vil det sendes ut mail til deltakerne.

Årets provokatør

Gud som jeg gleder meg til å se Tom Gilb sitt lynforedrag på video. Han er den ubestridte provokatør i Smidig2008-konferansen! Kanskje ikke grunnet innhold, heller ikke det han sa, men kanskje det han ikke sa ;)

Mye ansvar

Selv fikk jeg mye mer ansvar disse to dagene konferansen pågikk, enn det jeg hadde forventet. I utgangspunktet skulle jeg holde introkurset om retrospective, men holdt også velkomsttale og deltakernes retrospektiv. Velkomsttalen fikk jeg vite at jeg skulle holde først klokken 23 kvelden før, under rigging av konferansen. Det, samt generelt mye tid til forberedelser til konferansegjennomføring, ønsker jeg å bruke som unnskyldning for at jeg ikke var godt nok forberedt til min Intro:Retrospective. Men det får jeg ta i min egen retrospektiv og konkludere med at det kunne jeg gjort mye bedre. Mitt tips: Gå alltid gjennom hele foredraget muntlig, snakk til en venn eller kjæreste. Det er alltid så mye du ikke har tenkt på, eller som du legger merke til at kommer dårlig ut muntlig.

Smidig konferanse – programmet ble til underveis

Enda et bevis på at konferansen gjennomføres smidig, med eierskap og ansvar er deltakernes retrospektiv. Under konferansemiddagen, torsdag kveld, kom vi til å tenke på at vi ikke hadde et opplegg for årets retrospektiv. Under standup klokken 2030, lettere bedugget, tok vi den vanlige runden. Vi avtalte fremmøte og fremdrift for neste dag og skålte for en særdeles vellyket første dag. Under lunsjen dagen derpå satte Jerome Lacoste og meg ned ved et bord og brainstormet. De andre ved bordet tenkte nok sine tanker om oss… Vi kom til at følgende kriterier var viktige

  • Involvering av hver enkelt deltaker (positivt fra ifjor)
  • Drive, fremdrift (ikke så bra ifjor)
  • Enkelt og tydelig
  • Forbedringsmål for Smidig2009
  • God stemning

Deltakernes retrospektiv

Jerome hadde også et forslag om å kjøre 3 retrospektiver i 3 forskjellige rom, for å kunne prøve ut 3 forskjellige metoder. Kjappere læring. Det er en genial idé, som jeg ønsker å få prøvd en gang.

Men vi valgte en safere løsning, da vi er klar over at deltakerne på det tidspunktet er altfor klare til å avslutte, med nesen vendt halvt hjemover. Så vi gikk for å samle alle i storsalen. Vi laget en tidslinje for et opplegg som skulle vare 20-25 min og involvere 200 mennesker (stort frafall mot slutten av konferansen). Deretter fant vi noen sjeler som ikke så for opptatt ut i en open space og ba dem delta på en generalprøve. Takk skal dere ha, der lærte vi mye! Det kom frem at det var viktig å informere deltakerne om å skrive tydelig på post-it-notene, gjerne blokkbokstaver, samt annotere dem med en tydelig + eller – øverst. Dessverre rakk vi ikke fullføre før vi ble jaget ut på scenen. Selvfølgelig fikk vi da problemer med den biten vi ikke hadde gjennomført generalprøve på!

Deltakernes retrospektiv gjennomførte vi slik:

  1. Samle alle i Sal A mens vi deltakerne rydde alle stoler vekk, for en stående retrospektiv.
  2. Be deltakerne samle seg i grupper på 8 med 1 stor (A3) post-it blokk, 1 stor tusj, post-it notes og penn til hver deltaker
  3. Demonstrere på scenen, samtidig som deltakerne utfører oppgaven. Det sikret lik hastighet og ga tydelig eksempel. Vi delte post-it blokken i 4 kategorier slik:
  4. Hver deltaker måtte skrive minst én positiv og én negativ lapp, i hver av de fire kategoriene.
    • først 5 min uten å si noen ting
    • så 3-5 minutter med lov til å prate
  5. Deretter fikk hver gruppe utdelt en lapp som fortalte hvilken kategori de skulle fokusere på. De skulle stemme frem et forbedringsmål (negativ) og en ting vi må fortsette med (positiv). Dette rakk vi ikke i generalprøven og når jeg hørte Aslak i arrangørgruppen rundt sin post-it flipover si “Jeg skjønner ikke hva vi skal nå” tenkte jeg det skulle gå åt skogen. Men det gikk…
  6. Deretter ble alle disse viktigste lest opp på scenen. Kort fortalt gikk mye på støy i open space og i liten mulighet til å bevege seg mellom lyntaler.

Registrering

Registrering var et herk i fjor. Det var også logistikken rundt mat, som var tusen ganger bedre i år. Men DogA liker ikke oss, og vi liker ikke … Registreringsløsningen til Daniel Holmen, med strekkoder var helt fantastisk. Ole Christian Rynning bidro også her med fiffige rubyløsninger for å få det til å fungere. Det var rett og slett helt fantastisk.

Før konferansen

Folk bidro i veldig varierende grad til årets konferanse. Det ble gjort en del gjennom smidig.no forumet på nyåret, hovedsakelig anført av Johannes og Aslak. Senere skjedde det lite og spesielt på utviklingen av Smidig2008.no lå vi etter. Teknologivalg med Git, Radiant (CMS), cucumber, ruby, rails, mysql og en egen extension av radiant kalt ba som gjorde git litt vanskeligere å bruke. Det var summen av teknologiene som gjorde det hele vanskelig å bidra. De fleste av teknologiene er kule (det vil si bra) hver for seg, unntatt radiant, som det er rimelig konsensus om. Man må også huske at vi bruker fritiden på dette og da har man en ganske mye lavere smerteterskel for å “ikke skjønne noe”. Mangelen på kildekodekontroll er hovedankepunktet mot radiant, samt at det var masse egne tags (kun et problem fordi jeg hater radiant generelt) og slikt å lære seg. Jeg bidro svært lite for å fikse applikasjonen og følte jeg var mer til bry enn til hjelp. Allikevel har jeg brukt et høyt tosifret antall timer på det (kall meg treig). Hadde ikke Aslak satt inn både ett og to gir ekstra, hadde vi nok ikke kommet i havn med applikasjonen. Snakker om trikkefaktor ;) Sarah Brodwall fungerte som vår grafiker og grensesnittsprogrammerer, en uverdelig person i et team med hovedsakelig utviklernerder. Veldig serviceinnstilt og konstruktiv, det kan du sette på CVen Sarah.

Etter konferansen

Etter konferansen, i femtiden fredag, hadde vi en skikkelig retrospektiv, med ærlige og åpen atmosfære, og øl! Vi følte vi hadde mistet noe av futten etter Smidig2007, at vi la oss på plankekjøringsmoduset. Mange av oss må ta selvkritikk for at vi ikke tok nok ansvar eller involverte oss oftere og tidligere. Selv meldte jeg meg ut en veldig lang periode og bidro ikke i den grad det var forventet av meg.

Men kommentaren fra garderobedamen på kongresshuset gjør oss alle motivert og får oss alle til å smile fra øre til øre: “Det er så mye energi i dere. Folk diskuterer og er ivrige. Det er jo helt annerledes enn det pleier å være”. Det er en utrolig bra tilbakemelding til våre deltakere og til opplegget de bidrar til å gjøre så effektivt.

Smidig2009

Det er en fare for at det blir en smidigkonferanse neste år. Vi skal ta erfaringene fra Smidig2007 og Smidig2008, trekke ut det som er bra og forbedre det vi kan. Fra Smidig2007 glemte vi “brannfaklene” og er en av hovedtingene vi må få med neste år. Vi er også usikre på antallet, noen vil ned til 300 virkelig interesserte, andre nå ut til et større publikum. Jeg føler uansett at folk var ganske mye feigere i år enn i fjor. Vi gjør forskjellige ting, feiler på helt nye måter. Vi må provosere smidigmisjonærende enda mer!

Jeg beklager overfor dem i smidiggruppa som ikke er nevnt eksplisitt her, jeg føler jeg allerede har skrevet nok tekst. OK, jeg må så absolutt nevne og rose dere også! Simen, Trond P, Trond W, Thommy, Lars Arne, Christian og Øystein, gratulerer med nok en vellykket gjennomføring av en smidig konferanse. Ser allerede frem til neste.

About Ole Morten Amundsen

Developer, programmer, entrepreneur. Java, .Net, ruby, rails, agile, lean. Opinionated enthusiast!
This entry was posted in agile and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

